Naar aanleiding van een bericht over de “Waterstof-bus” kwam de firma Holthausen uit Hoogezand naar Emmen en vertelden Stefan Holthausen en Bram Misker aan bijna 60 belangstellenden de mogelijkheden van de huidige energiezuinige en schone (standaard-) motoren en de mogelijkheden die “GroenGas” nu al kan bieden als tussenoplossing om uiteindelijk in 2050 op autogebruik de CO2– en fijnstof-uitstoot te minimaliseren.
De firma Holthausen is gespecialiseerd in het leveren van vele soorten gassen. Van campinggas tot industrieel gas voor grote industriële bedrijven. Al geruime tijd is daar GroenGas aan toegevoegd en heel recent H2 als autobrandstof. H2 is nog een belofte voor de toekomst, maar rijden op GroenGas is nu al een milieuvriendelijk en voordelig alternatief voor rijden op fossiele brandstof. Als dieselauto’s worden omgebouwd naar Dual Fuel CNG en benzineauto’s worden voorzien van een CNG installatie kan de uitstoot van CO2 en fijnstof direct al worden gereduceerd. April 2016: De provincies Groningen en Drenthe gaven subsidie op ombouw naar rijden op GroenGas, maar in Drenthe blijkt de betreffende regeling per 1 januari 2016 gesloten te zijn.
Refererend aan het recent afgesloten klimaatakkoord vertelde Stefan over wat hem drijft (“Ik wil de aarde en een goede toekomst doorgeven aan mijn kinderen”) en zijn passie voor “GroenGas”. De vrachtauto’s van Holthausen rijden er al op, zonder verlies aan pk’s. Het kan dus gewoon, we kunnen nu al allemaal een stapje in de goede richting zetten, in 2050 uitkomend in een H2-economie. GroenGas wordt gemaakt uit “Renewables”, afval, rioolafval, mest, gras, zeewier, etc., maar is ook een product uit Power2Gaz. Fossiele brandstof levert bij verbranding CO2 uitstoot op, GroenGas reduceert de CO2-deken. De komende 20 jaar zal de uitstoot nog 12 miljard ton zijn, daarna gaat het in een steile curve naar minimale uitstoot in 2050.
Zie voor de presentatie 2015 1125 GroenGasProvincie Groningen.
Autobedrijf Misker is opgericht in 1920 in Nieuw Amsterdam. Met Ford en Mazda heeft Misker twee ijzersterke merken. Bram Misker gaf aan dat beide merken een andere gedachte over CO2 – reductie hebben. Totdat de zero-emission voertuigen voor alle mensen bereikbaar zijn blijven we fossiele brandstoffen gebruiken, maar de uitdaging is dan om de motoren zo efficiënt en zo schoon mogelijk te maken. Ford en Mazda beheersen die techniek zeer goed met volledig elektrische-, Full Hybride- en Plug In Hybride-voertuigen. Ook met de conventionele benzine en diesel motoren hebben de beide merken zeer goede resultaten wat betreft CO2 reductie.
April 2016: Er komt géén vervolg! Gelet op de grote belangstelling was het plan om op zaterdag 23 april 2016 een groot evenement te organiseren, gericht op alle facetten van “duurzaam vervoer” en terugdringen van het verbruik van fossiele brandstoffen, maar dat is, mede door gewijzigd provinciaal beleid, geen optie gebleken.